Ready, set... GO!! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu Ready, set... GO!! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Ready, set... GO!!

Door: Maayke en Don

Blijf op de hoogte en volg Michaela

23 Februari 2009 | Verenigde Staten, New York

Op zaterdag zijn we aangekomen in New York. Een schitterende zonsondergang maakte het uitzicht op de skyline van deze metropool onvergetelijk.

Na een dagje acclimatiseren in de regen is het begonnen: de voorbereiding van de United Nations Commission on Sustainable Development (CSD) 17.

Tijdens de 16e sessie van de CSD zijn de barrières besproken die overwonnen moeten worden om tijdens de 17e sessie beleid te maken ten aanzien van verschillende duurzaamheidsthema’s. Tijdens deze 2-jarige cyclus zijn dit landbouw, rurale ontwikkeling, landgebruik, Afrika, droogte en verwoestijning. Ook zal het thema water gereviewed worden van CSD 13.

De IPM is nu gestart: de ‘Intergovernmental Preparatory Meeting’. Tijdens deze week zullen de onderhandelingen tussen lidstaten plaatsvinden. Deze zijn gebaseerd op de tekst met de naam ‘chair’s summary’, die na CSD 16 is opgesteld. Het is de bedoeling dat deze IPM afgesloten wordt met de aangepaste chair’s summary van CSD 16, zodat in mei van dit jaar beleid gemaakt kan worden dat idealiter geïmplementeerd wordt door de lidstaten.

Voor Nederland is deze cyclus van de CSD bijzonder, aangezien Gerda Verburg, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de 17e commissie zal voorzitten.

Wij zitten in de officiële Nederlandse delegatie. Als delegatieleden brengen wij onze speerpunten in tijdens vergaderingen met de Nederlandse delegatie. Zij dragen onze punten vervolgens naar de andere EU landen en tijdens speechen in de plenaire sessies van de vergaderingen. Maar onze punten brengen we ook in bij de Youth Caucus van de CSD.

De Youth Caucus is één van de negen ‘major groups’ die een stoel, bordje en spreektijd hebben tijdens de vergaderingen van de CSD. Dat ‘major groups’ een stem hebben tijdens vergaderingen van de VN is uniek. Als jongeren vergaderen we iedere dag om te bepalen welke speeches we houden en welke standpunten we uit willen dragen.
Wij zullen ons tijdens deze week in New York hard maken voor de volgende onderwerpen (die we vorig jaar al op de kaart hebben gezet)
• Duurzame productie- en consumptiepatronen, met een nadruk op de productie en consumptie van vlees. In VN taal spreek je dan niet over vlees maar over ‘animal proteins’. De wereldwijde vraag naar vlees stijgt en dit legt een grote druk op het klimaat. Methaan is een broeikasgas dat naar verhouding 23 keer meer bijdraagt aan de opwarming van de aarde dan CO2. Als we willen voorkomen dat de wereldwijde temperatuur meer dan 2 ºC stijgt, moet de hoeveelheid methaan in de atmosfeer verminderen. De voormalige ambassadeur voor duurzame ontwikkeling en delegatieleider naar CSD 16, heeft vorig jaar ook namens Nederland uitgesproken dat de reductie van consumptie van dierlijke eiwitten (vlees) bijdraagt aan duurzame ontwikkeling (zie ‘documents’). Dit is vorig jaar goed ontvangen binnen andere nationale delegaties en de Nederlandse jongeren zouden dit onderwerp graag weer terugzien in de Nederlandse instructie.

• Zoals minister Verburg tijdens CSD 16 heeft uitgesproken, is het belangrijk dat nationale delegaties officieel een jongerenvertegenwoordiger opnemen tijdens de CSD, vooral ook jongeren uit ontwikkelingslanden. Jongerenparticipatie en educatie is de sleutel naar duurzame ontwikkeling. Jongeren moeten later leven met beslissingen die nu genomen worden en kunnen echt een bijdrage leveren aan een duurzamer toekomst. Daarom moeten wij nu betrokken worden!
• Hernieuwbare energiebronnen moeten veel sneller en wijder verspreid worden in de wereld. Er zijn al zeer veel best practices die verder verspreid kunnen worden. We zien liever geen korte termijnoplossingen.
• De positie van de vrouw, voornamelijk in ontwikkelingslanden, moet onverminderd in de instructie van de Nederlandse delegatie blijven.
• Het is belangrijk dat overheden duurzame ontwikkeling lucratief en financieel aantrekkelijk maken met beschikbare beleidsinstrumenten.
• Jongeren vertrekken wereldwijd naar steden. Als er ontwikkelingsmogelijkheden blijven op het platteland kunnen ze daar blijven en hebben rurale gebieden meer ontwikkelingsmogelijkheden. Beroepsopleidingen kunnen dit onder andere bewerkstelligen.

• Vrije internationale handel moet mogelijk worden. De Doha-ronde is een onderhandelingsronde tussen verschillende landen georganiseerd door de WTO met als doel dit voor elkaar te krijgen door handelsbarrières in de wereld op te heffen. Aan de Doha-ronde nemen 141 verschillende landen deel. De ronde is in november 2001 gestart in de hoofdstad van Qatar (Doha). Er is nog steeds geen overeenkomst gesloten. Wij vinden dat dit heel snel moet gebeuren! Het is een van de weinige mogelijkheden om dichter bij de oplossing van het armoedevraagstuk te komen.

Maayke en Don

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195992