Rode loper - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu Rode loper - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Rode loper

Door: Michaela en Don

Blijf op de hoogte en volg Michaela

12 Mei 2009 | Verenigde Staten, New York

Rode loper

Zilveren bestek, zilveren borden, zilveren zout en peper in de vorm van Chrysler en Empire, gigantisch wit tafelkleed, dure wijn, veel glazen, bedienden, uitzicht over East river, je naam op een bordje met ’je maintiendrai’ erop en de minister tegenover je aan tafel: je bent beland op de lunchbijeenkomst bij de Nederlandse ambassadeur naar de Verenigde Naties in New York.

Als jongerenvertegenwoordiger wordt soms de rode loper voor je uitgelegd, zonder dat je er om vraagt. Het is voor ons bijzonder om dit soort bijeenkomsten bij te mogen wonen.

Tijdens de ministeriële lunch werden de ‘major groups’ in de Nederlandse delegatie gevraagd wat hun bevindingen waren, na verschillende speeches van de minister en ambassadeurs.

Don is op eeder advies van de minister beleefd doch enigszins brutaal geweest tijdens zijn speech. Hij had in ieder geval wat voorbereidingstijd gehad. Michaela was in haar eigen wereldje aan het fantaseren wie het zilveren bestek voor haar neus al gebruikt zou hebben. Op dat moment werd ze opgeschrikt omdat ze het woord kreeg van minister Verburg, waar zij zich bijzonder goed uit wist te werken.

De regen vertraagde ons vertrek, waardoor we nog even konden genieten van het uitzicht over de bekende East River. In de wandelgangen werd ons door de directeur van het ministerie van Landbouw aangeboden om een meeting met minister Verburg en alle aanwezige jongeren te houden. Hier hebben we uiteraard gebruik van gemaakt vandaag, met Don als voorzitter. Verburg maakte zoals gewoonlijk een energieke indruk en inspireerde ons om actief het proces te beïnvloeden.

De onderhandelingen zijn in volle gang. De thema’s die besproken worden, worden aan de hand van de tekst van de voorbereidingsvergadering van februari tot in de puntjes doorgesproken. Er zijn machtsblokken, buitenstaanders, single issue states en tegenliggers. De zittingen duren lang en zijn saai… l a n g e n s a a i . . . soms tot middernacht. Het meeste gebeurt in de wandelgangen. Mensen spreken elkaar aan en doen hun best om de mening van hun achterban door te drukken in de definitieve tekst. Zo ook de jongeren.

Dit weekend hebben we iets veel coolers gedaan. We zijn van noord naar zuid Manhattan gejogd: 25 kilometer. Een mooie manier om de stad te verkennen.

Michaela is een rode loper.

• 12 Mei 2009 - 11:40

Saskia:

Leuk stukje! Goed gedaan. En dan nog joggen ook...

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195787