Small Island Developing States - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu Small Island Developing States - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Small Island Developing States

Door: Maayke

Blijf op de hoogte en volg Michaela

26 Februari 2009 | Verenigde Staten, New York

Maandagmiddag vond de sessie over Small Island Developing States plaats. Na lang lobbyen hebben staten als Grenada, Antigue en Barbuda en de Solomon Islands een hele middag gekregen gewijd aan de specifieke problemen die deze eilanden hebben. Een hele middag betekent welgeteld 3 uur.

Zo’n vergadering bestaat uit een introductie op het onderwerp van drie panelleden en vervolgens een interactieve discussie tussen de staten en ‘major groups’ in de zaal. De drie panelleden vertelden een interessant verhaal maar van de zogenaamde interactieve discussie kwam weinig terecht. Landen spreken op monotone toon een statement uit, dat een maand doorvoor al is voorbereid. Reageren op elkaars statements is er helaas niet bij.
Daarnaast zijn veel statements herhalingen van eerder uitgesproken speeches.

Hoe toepasselijk dat wij allemaal kleine eilandbewoners lijken die zijn afgesneden van de buitenwereld. Iedereen roept zijn eigen verhaal maar hoort niet wat de ander zegt.

Toch is het goed dat er een sessie aan de SIDS wordt besteed. De gevolgen van klimaatverandering zijn nu al merkbaar en met name op kleine eilandjes. De zeespiegel stijgt en sommige (onbewoonde) eilanden zijn al onder de zeespiegel verdwenen. Tuvala is het volgende, bewoonde eiland dat wordt bedreigd! Als al het land onderloopt, moet de bevolking een ander onderkomen zoeken, maar waar? En als dit met nog meer eilanden ontstaat er een grote stroom klimaatvluchtelingen wat mogelijk leidt tot vele nieuwe conflicten.
Daarnaast zijn grote gedeelten van de bevolking afhankelijk van de landbouw. Maar door de stijging van de zeespiegel wordt de landbouwgrond zout en gaan de gewassen dood. Daarnaast is de landbouw erg kwetsbaar door de monocultuur. Dit maakt de bevolking erg afhankelijk van dure importproducten. Bovendien hebben we gebrek aan fondsen en technologische kennis, die nog minder worden door de huidige financiële crisis.

Tijdens deze sessie pleiten de kleine eilandstaatjes voor verschillende beleidsmaatregelen die hun positie kunnen verbeteren. Helaas zijn deze kleine staatjes politiek gezien niet het meest sexy onderwerp.

Deze vergadering dient als brug tussen het ‘review year’ en het ‘policy year’ en hopelijk lukt het ons onder leiding van minister Verburg ook een brug te bouwen tussen de verschillende eilanden zodat wij in plaats van eilandbewoners wereldbewoners worden!

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195787