Youth is today! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Michaela Don - WaarBenJij.nu Youth is today! - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Youth is today!

Door: Christel de Lange, JV Europese Zaken

Blijf op de hoogte en volg Michaela

09 Oktober 2008 | Oekraïne, Kiev

Vandaag was de eerste vergaderdag van het Youth Event. Na een reeks lange speeches was het tijd voor de werkgroepen. Die zouden gaan over de onderwerpen die in de Agenda 2020 van de Raad van Europa naar voren komen. In deze agenda wordt gekeken waar de Raad van Europa de komende tien jaar veel aandacht aan moet besteden als het om jeugd gaat. Op het eerste gezicht leek dit een interessante discussie te gaan worden tot het moment dat duidelijk werd hoe groot, of liever gezegd hoe klein, de invloed van ons commentaar zou zijn...

Morgen en overmorgen zullen de ministers van jeugd van alle lidstaten van de Raad van Europa de agenda goed gaan keuren. Amendementen zijn niet meer mogelijk en al onze input zal welwillig worden aangehoord door de ministers en ambtenaren maar kan niets meer veranderen. Waarom zouden we dan eigenlijk een Youth Event organiseren als er zo duidelijk sprake is van schijnparticipatie? Is het dan niet eerder een gemakkelijke manier om geld te verspillen? Natuurlijk zijn wij allemaal beroepsjongeren en hebben we er totaal geen bezwaar tegen om in een luxe hotel in een mooie stad te vergaderen waar de wodka rijkelijk vloeit, maar wat is het nut hiervan? De ministers zullen morgen de belangrijke beslissing nemen terwijl wij hier discussies voeren die nergens toe zullen leiden. Zijn wij wel, om de naam van een bekende campagne van de Raad van Europa aan te halen, ‘All different, All equal’ in dit geval?

Het ziet er naar uit dat er voor 2020 nog een hoop moet veranderen. Het is tijd om in te zien dat participatie alleen een begin is, dat het belangrijk is om ook mee te kunnen beslissen. Het is tijd dat er serieus geluisterd wordt en dat er iets met de aanbevelingen gedaan wordt. Of die ook werkelijk uitgevoerd worden, of niet, is misschien niet het belangrijkste. Het gaat er om dat er naar geluisterd wordt en toegelicht wordt waarom iets wel of niet in de praktijk gebracht kan worden. Alleen dan is er sprake van ‘echte’ participatie.

Dit betekent overigens niet dat we vanaf nu alle Youth Events moeten afschaffen. In tegendeel, het is belangrijk dat we deze kritiek ter harte nemen en proberen hier wat aan te veranderen. Politici moeten het belang inzien van jongerenparticipatie, want ‘Youth are not tomorrow, youth are today. If youth is not included in the discussion today, what will happen tomorrow? We are here now!’

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 196001