All UN things come to an end! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu All UN things come to an end! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

All UN things come to an end!

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

16 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

Het is afgelopen, de chair uit Zimbabwe heeft voor de laatste keer met de hamer op tafel geslagen met de woorden 'I congratulate minister Gerda Verburg with her election as chair for CSD 17 in 2009'.

De laatste dagen waren toch wel een beetje vermoeiend, aangezien er niet veel nieuws meer besproken is en verschillende statements toch erg op elkaar leken. Maar de onderwerpen staan wel op de agenda zodat er volgend jaar beleid gevormd kan worden. En het is natuurlijk schitterend om zo'n proces eens mee te maken.

We zijn erg benieuwd in hoeverre de statements die hier zijn uitgesproken concrete resultaten zullen hebben in het veld. Daarom is Don ook erg blij dat hij er volgend jaar weer bij is en Maayke heel erg verdrietig omdat dit haar laatste keer was.

De chair's summary van CSD 16 is uiteindenlijk verspreid, kijk hiervoor op http://www.un.org/esa/sustdev/csd/csd16/documents/chairs_summary.pdf

Nederland is dus de voorzitter van volgend jaar. Dat zullen drukke tijden worden en we hebben nu al zin in de voorbereidingen en de conferenties. We gaan ons best doen te zorgen dat we ook mee mogen naar de Regionale voorbereidende vergaderingen en zullen ons filmpje over CSD overal gaan vertonen.

Tot die tijd houden duurzame Don en duurzame Damen zich op hun eigen manier bezig met duurzame dingen.

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195993