High level-low profile segment - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu High level-low profile segment - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

High level-low profile segment

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

16 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

Vandaag is al weer de laatste dag van de vergaderingen van de CSD.

Het high level segment loopt ten einde en de definitieve versie van de chair’s summary verschijnt vanmiddag. Tijdens het high level segment verschijnen ministers, staatssecretarissen en andere ‘hoog geplaatste’ ambtenaren op het toneel. Zij vertegenwoordigen hun land en zorgen ervoor dat de onderhandelingen worden vlotgetrokken. Eigenlijk komt het er dan op neer dat zij de de belangrijkste speerpunten van landen herhalen om te zorgen dat deze alsnog in de chair’s summary worden opgenomen.

Voor Nederland was minister Verburg (LNV) aanwezig. En na een chique diner op dinsdagavond hebben we gisteren middag een lunch met haar en andere Nederlandse NGO’s gehad. Hier hebben wij namens de Nederlandse jongeren de position paper aan haar aangeboden, dat zij enthousiast in ontvangst heeft genomen (zie pictures).

Daarnaast hebben wij deze week een stukje van haar speech geschreven voor tijdens de sessie met de Major Groups. Een stukje dat zij gister ook daadwerkelijk heeft uitgesproken!

“The diversity of stakeholders brings together more knowledge and experience and this will stimulate innovative ideas and solutions.
Investment in education and in a learning society is another key element to achieve sustainable development.
The future is in the hands of the children and the youth of today.
I therefore strongly encourage other Member States to include a youth delegate in their national delegations and involve them in the preparations for next year’s CSD session”.

Minister Verburg is gisteren vertrokken naar Washington om te lunchen met dhr. Herman Wijffels van de Wereldbank. En wij kijken vandaag uit naar de ‘closing session’, waarin wordt bepaald of Nederland volgend jaar voorzitter van CSD wordt.

Het weer is erg onvoorspelbaar in rainy New York.

(Zouden we het Guggenheim museum nog uit kunnen checken...?)

• 16 Mei 2008 - 20:07

Sandra:

Hey collega's!
    Geniet nog van jullie laatste dag, en fijn dat ik op deze manier een beetje mee kon genieten van jullie ervaringen!
    Goed dat jullie een stuk in de speech van de minister hebben gekregen! Ben trots op jullie :)
    goede terugreis en zie jullie snel weer. (maayke, volgens mij hebben wij al ongeveer een jaar een koffie afspraakje in de planning haha!)
    liefs! s

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195995