Pad in het water - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu Pad in het water - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Pad in het water

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

12 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

De wekker gaat vandaag om 6 AM en dat is heel erg vroeg! Het delegatieoverleg begint namelijk om 7 AM op de Nederlandse missie.

De tweede week is begonnen en we bereiden ons nu voor op de komst van minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Prins Willem Alexander.

De agenda van Verburg wordt tot op de minuut uitgestippeld. Op de agenda staat bijvoorbeeld zelfs wanneer ze zich ‘even gaat opfrissen’ in het hotel. Morgenavond hebben we een delegatie diner met haar en donderdagmiddag mogen wij ons Position Paper van de Nederlandse Jeugd aan haar aanbieden. Bedankt aan degenen die input hebben geleverd! Wil je hier volgend jaar ook graag aan bijdragen? Neem dan contact met ons op.

De PVO (zo noemen ze de Prins van Oranje), zal vanaf dinsdag aanwezig zijn voor de water en sanitatie reviewsessies. Hij is aanwezig als voorzitter van UNSGAB. Dat is de United Nations Secretary General's Advisory Board on Water and Sanitation. We zijn benieuwd welke bijdrage hij gaat leveren. We verwachten dat het over water als mensenrecht zal gaan. Besprekingen over water en sanitatie zijn momenteel erg urgent, aangezien Millennium Development Goal 7, waarvan een onderdeel ‘Reduce by half the proportion of people without sustainable access to safe drinking water’ is, waarschijnlijk gehaald gaat worden. Het onderdeel sanitatie loopt zelfs nog verder achter op schema.

We hopen dat het pad dat gevolgd gaat worden ten aanzien van water en sanitatie na deze CSD net zo afloopt als het sprookje. Met allemaal bloemen en prinsessen en zo.

Morgen wordt de eerste versie van de chair’s summary verspreid. De chair’s summary is een samenvatting van de contributies van landen die afgelopen week tijdens de sessies geleverd zijn. Wij zijn druk bezig een prioriteitenlijst te maken van de punten die we per se in deze tekst willen hebben. Onze drie prioriteiten zijn: rural to urban migration, changing production and consumption patterns and youth participation in general.

Zoals eerder gezegd is de chair van CSD 16 van Zimbabwe. We hebben nog steeds weinig vernomen of gezien van deze meneer. Maar als morgenmiddag de chair’s summary uit komt, zien we of dit land een stempel op de CSD gaat drukken.

Ook het aantal aanwezige ministers zal aantonen welke invloed de politieke situatie in Zimbabwe zal hebben in deze CSD.

Stay tuned!

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195993