UN CSD is officieel begonnen! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu UN CSD is officieel begonnen! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

UN CSD is officieel begonnen!

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

05 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

Vanmorgen was de openingsceremonie van de 16e Commission on Sustainable Development.

In een gigantische zaal in de kelders van de VN werden verschillende openings speeches gehouden, om te beginnen door de chair van CSD-16: een afgevaardigde van Zimbabwe. Zimbabwe is dit jaar voorzitter van de CSD, ondanks de politieke ongeregeldheden die zich momenteel binnen het land afspelen. Daarover hebben wij in de zaal nog niets officieels gehoord maar in de wandelgangen van de VN wordt er erg veel over gesproken.

De openings speeches waren erg interessant, vooral die van de Under-Secretary General van ECOSOC. Daarin werden verschillende zaken aangekaart die te maken hebben met de thema’s die dit jaar besproken worden tijdens de CSD. Vooral de huidige voedselcrisis werd benadrukt. In vijf weken tijd is de prijs van rijst op de wereldmarkt verdubbeld. Als gezinnen in ontwikkelingslanden 70% van hun inkomsten aan voeding uit moeten geven, houden ze op deze manier nog maar weinig over. Een daaraan gerelateerd probleem is de dalende productie groei in de landbouw die sinds de jaren ‘70 gaande is. In combinatie met de mondiale populatiegroei, die geschat is op 9 miljard in 2050, belooft dat niet veel goeds in de toekomst.

Om tot ‘duurzame’ oplossingen van deze problemen te komen is samenwerking tussen landen essentieel. De CSD is momenteel zo relevant omdat tijdens deze cyclus de meest cruciale thema’s ten aanzien van duurzaamheid die gaande zijn in de wereld besproken worden (zie de link naar de CSD website voor informatie over te thema’s).

Wat valt je op tijdens zo’n belangrijke vergadering? Het is erg leuk om tussen jongeren, veel vrouwen met en zonder hoofddoekjes (zouden zij dan toch meer affiniteit met duurzaamheid hebben dan mannen ;)) en mannen in alle kleuren in pakken te zitten. En een indiaan namens de ‘indigenous peoples’. China spreekt in het Mandarijn. Irak spreekt in het Arabisch. En het oortje voor de vertaling doet pijn aan je oor. Verder verloopt alles in het Engels.

De papieren die we ontvangen over vanalles en nog wat zijn gek genoeg enkelzijdig bedrukt en heeft de grote zaal, waar alle afgevaardigden zitten om te vergaderen (wij dus ook), helaas geen spaarlampen.

Samen met een aantal Nederlandse jongeren hebben wij een position paper geschreven om een fundament te leggen voor de thema’s die besproken worden tijdens deze CSD. Over de punten die dit jaar opgenomen worden in het einddocument, zal volgend jaar ook daadwerkelijk beleid gemaakt worden. Wij doen dus nu ons uiterste best om onze speerpunten in de tekst te krijgen.

Wij vinden het belangrijk dat jongeren toegang tot educatie hebben, overal in de wereld. Dus ook in rurale gebieden. Verder vinden wij dat jongeren zich niet de hele dag bezig hoeven te houden met het sprokkelen van hout voor huishoudelijk gebruik. Een oplossing hiervoor is verspreiding van meer moderne, duurzame energievoorziening op het platteland. Ook eigendom van land voor jongeren is essentieel, zodat zij een betere voorziening hebben in de primaire levensbehoeftes en duurzamer met land om gaan.

Het position paper dat we geschreven hebben kun je terug vinden op onze websites; www.maaykenaardevn.nl en www.dongerritsen.com. We zullen het volgende week aanbieden aan minister Verburg van LNV (watch this space!).

Nu gaan we ons samen met de vrouwenvertegenwoordiger voorbereiden op de Major Groups Dialogue.

• 06 Mei 2008 - 09:40

Saskia:

Tja, ik denk wel dat vrouwen meer affiniteit hebben met duurzame ontwikkeling. Onze hele westerse, materialistische manier van denken
    is ontwikkeld door mannen. De wereld zou er heel anders uit hebben gezien als Plato, Socrates en Rousseau vrouwen zouden zijn geweest, denk je niet?
    Good luck met Verburg en de Major Groups Meeting!

Kisses, Saskia

• 06 Mei 2008 - 09:43

Saskia:

Of als de wereld bedacht zou zijn door Indigenous Peoples, wouldn't it be fundamentally different als Indianen generatie na generatie in het Witte Huis gewoond zouden hebben?
    X Sas

• 06 Mei 2008 - 13:41

Kim:

klinkt goed! werkze & ik volg jullie op de voet :)

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195990