Zingen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu Zingen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

Zingen in New York

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

05 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

Vliegvelden zijn geweldig, de sfeer die er hangt, de winkeltjes het eten en natuurlijk het feit dat je weggaat, naar onbekende en verre oorden, waar je nieuwe mensen leert kennen en nieuwe ervaringen opdoet. Zaterdagochtend stonden wij dan ook te popelen om al weer voor de derde keer naar de vergaderingen van de VN in New York te vertrekken.

Even een opfrisser: Daar wonen Don en ik de vergaderingen van de Commissie voor Duurzame Ontwikkeling bij. Deze commissie, opgericht in 1992, behandelt duurzaamheid in de breedste zin van het woord. In cycli van twee jaar worden bepaalde thema's behandeld. Als jongeren proberen wij natuurlijk te zorgen dat de VN beleid maken dat gericht is op jongeren en waar jongeren een rol in kunnen spelen. Dit jaar aan Don en mij de eer het fundament te leggen voor de thema's landbouw, rurale ontwikkeling, land, droogte verwoestijning en Afrika.

Deze keer maar liefts 4 uur vertraging, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt toen ik tijdens de vlucht een upgrade naar businessclass kreeg. Ik had nog nooit businessclass gevlogen, maar dat is echt onwijs relaxed! Naast mijn collega was ik de massageknop aan het uitproberen en geintrigeerd door een futuristisch uitziende hendel aan de zijkant van de stoel, die een leeslampje bleek te zijn haha!

Samen met de Nederlandse Delegatie en per toeval ook Tweede Kamerlid Boris van der Ham goed aangekomen. Tijdens het lange wachten met hem nog een aantal leuke discussies gevoerd over de wereldwijde vleesconsumptie, de voedselcrisis en natuurlijk New York! En wat heerlijk om hier/ weer terug te zijn!

Van jetlags geen last en de eerste overleggen op zondag hebben we al weer achter de rug. Allereerst het overleg met de NGO's en daarna ons allereerste delegatieoverleg op de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging in New York. Een receptie van de Slovenen die dit jaar het voorzitterschap van de EU hebben en tot slot een diner met de Nederlandse vrouwenvertegenwoordigers om weer gezellig bij te kletsen en een gezamelijk actieplan op te stellen! En vanmorgen zijn we meteen weer gezellig verder gegaan met vergaderen tijdens het overleg met de Youth Caucus. Zometeen vindt de officiele opening van UN CSD plaats en met een Zimbabwaanse voorzitter belooft dit naast een inhoudlijk interessant jaar ook een politiek hoogstandje te worden!

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195990