One day at the UN! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu One day at the UN! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Michaela Don - WaarBenJij.nu

One day at the UN!

Door: Maayke en Don JV's CSD

Blijf op de hoogte en volg Michaela

07 Mei 2008 | Verenigde Staten, New York

Praten. Dat wordt er gedaan, ontzettend veel. Woorden en zinnen. Iedereen spreekt namens een land of een groep. Iedere bijeenkomst gaat over een van de thema’s die dit jaar behandeld worden. Een dag bestaat uit 4 sessies van s'morgens vroeg (half 8) tot s'avonds laat (half 9). De sessie begint met vaak interessante presentaties van een panel met experts. Helaas kunnen we ze geen vragen stellen, zoals bij een college altijd wel kan. Want soms blijft een aantal vragen nog wel onbeantwoord.

Nadat de panel leden hebben gesproken, zijn de afgevaardigden van de landen aan de beurt om iets te zeggen. Zeer diplomatieke en formele taal wordt van een blaadje opgelezen, op enkele uitzonderingen na. Interactief is het helaas niet (ondanks de naam ‘discussion’ die vaak gebruikt wordt) en verschillende zaken, zoals de voedselcrisis en klimaatverandering, komen wel 20 keer terug tijdens zo’n sessie. Niet echt bruisend maar het is goed dat veel leden dezelfde problemen constateren. Zo kan tot oplossingen gekomen worden.

Gisteren, tijdens de dialoog met de Major Groups, heeft de Nederlandse delegatieleider het door ons geschreven statement uitgesproken. Het werd goed ontvangen door de andere afgevaardigden in de zaal. Oostenrijk en Belgie meldden expliciet dat ze onze mening delen. Ook de Major Groups waren erg blij met deze ‘interactieve’ bijdrage.

Tussendoor is Don nog bijna tegen Bam Ki Boom, de SG van de VN opgebotst. En verder hebben wij een artikel geschreven dat in de krant is gekomen die iedere dag verspreid wordt onder alle afgevaardigden bij de CSD (zie de vorige post voor het artikel).

Momenteel weer een statement aan het schrijven over de voedselcrisis (die hier heel duidelijk aan bod komt) en de rol van veranderende consumptiepatronen daarin. Verder schrijven we een artikel over het belang van jongerenparticipatie tijdens de CSD.

We maken hele lange dagen maar ze zijn zo leuk en interessant…

En volgende keer zullen we ingaan op het lobbyproces!

• 20 Mei 2008 - 16:12

Goede Grap:

Bam Ki Boom, wat een giller. maar daarom hebben we je natuurlijk niet gekozen Don. De volgende keer moet je natuurlijk echt botsen en snel de Youth position paper aan hem opdringen (of tussen zijn papieren/in zijn zakje stoppen)
    Esther

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Totaal aantal bezoekers 195992