deel 1- zelf bedachte evolutie - Reisverslag uit Bakoe, Azerbeidjan van Michaela Don - WaarBenJij.nu deel 1- zelf bedachte evolutie - Reisverslag uit Bakoe, Azerbeidjan van Michaela Don - WaarBenJij.nu

deel 1- zelf bedachte evolutie

Door: Rogier, Jongerenvertegenwoordiger Europese Zaken

Blijf op de hoogte en volg Michaela

28 April 2007 | Azerbeidjan, Bakoe

Gerard en Rogier zijn op de halfjaarlijkse vergadering van de Europese jeugdraad in Baku, Azarbejian.
Deel 1 van 4 over het Europees circus op de schemerige grens van de democratie.

deel 1- zelf bedachte evolutie

Spreken in het openbaar went. Maar deze keer ben ik toch wel nerveus. Heb ik het nummer van de ambassade? Heeft Nederland een uitleveringsverdrag? Het is de openingsseremonie van de halfjaarlijkse vergadering van de Europese Jeugdraad. Dit jaar niet in de EU, maar in een uithoek van Europa: Azerbedjian.

In ons welkomstpakket van het Azerbedjaanse ministerie van propaganda toerisme zit, naast een fles hoofdpijnwijn en een slobber T-shirt een mooi pakketje met " waarheden" over de oorlog met Armenie. Met "feiten" over de grove Armeense bezetting, Armeense terroristen, enzovoort. Het gaat om een lang en slepend grensconflict over een provincie die volgens de Armenen bevrijd is, en volgens de Azerbejani bezet. Ik heb geen idee wie er gelijk heeft. Het is al dubieus dat we ons latren uitnodigen door een land waar democratie te koop is. Maar ons nu ook laten gebruiken voor een propaganda oorlog, dat gaat me te ver. En dat ga ik ze nu vertellen. Ik heb iets heel diplomatieks voorbereid.

Gelukkig is de Noorse jeugdraad mij voor. En die houden zich voor geen meter in. "In een recent rapport van Human Right Watch staat..." De Azerbedjiaanse premier vertrekt geen spier. Ook niet bij mijn interventie. En ook niet bij de stortvloed van vragen over onderdrukking van jeugdorganisaties, politieke partijen en schending van mensenrechten.

Allemaal overdreven volgens hem. Kijk, een land dat pas 16 jaar onafhankelijk is, heeft nog wat puberkwaaltjes. Maar het gaat steeds beter. Onder de bezielende leiding van His Exelency Mister President gaat het steeds beter. En natuurlijk kan elke organisatie zich makkelijk registreren. Gek, van een Azerbejiaanse vriend heb ik wel andere verhalen gehoord: zijn organisatie wordt wel tegengewerkt. En zo praat deze man met een stalen gezicht alles recht wat krom is in dit land. "We believe in democarcy by evolution, not by revolution". Hij lijkt me niet het type dat de evolutietheorie aanhangt.

Rogier

  • 29 April 2007 - 13:02

    DWizzy:

    En toch ben ik het deels met hem eens: je kan niet die vorm van democratie die wij kennen opleggen aan andere landen en verwachten dat de bevolking en het overheidsapparaat er mee kan werken. Dat is arrogantie, dat is ons al vaker duur komen te staan. Natuurlijk mag het geen vrijbrief zijn voor een president, hij had best mogen zeggen dat het wat hem betreft wel wat sneller mag gaan...

  • 29 April 2007 - 20:19

    Tamara:

    GO rogier!
    dit keer ben ik het met je eens! Nu ik in Guatemala woon, en zelf de onderdrukking mee maak, is het bizar! ik kan er wat van zeggen, maar hier heb ik alleen als vrouw al geen recht van spreken. officieel vrij, maar officieus nog een lange weg te gaan!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michaela

Elk jaar kiest de Nationale Jeugdraad jongerenvertegenwoordigers die namens Nederlandse jongeren spreken op topconferenties van de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en de Raad van Europa. Dat zijn wij dus.. We ontmoeten wereldleiders in Brussel, New York en vele andere steden. Een jongerenvertegenwoordiger is tussen de 18 en 26 jaar. Hij of zij spreekt namens leeftijdsgenoten en informeert ze over internationale zaken. Jongeren kunnen zo ook op internationaal niveau meepraten. Hartstikke belangrijk want binnen internationale organisaties wordt ook hun toekomst bepaald. En wie weet er nou meer van jongerenzaken dan jongeren zelf? Intussen beseffen veel landen dat. Steeds vaker nemen zij jongeren mee naar internationale bijeenkomsten waar om hun mening wordt gevraagd. Zo hebben jongeren dus invloed op het beleid. Via deze blog, houden we jou op de hoogte over wat we aan het doen zijn!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 196338

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: